Vad är ett blad?

Det digitala möter det estetiska. En workshop tillsammans med Kvasar Makerspace i estetiska och digitala lärprocesser.

I en estetisk och digital lärprocess möter vi 20 pedagoger från förskolan för att undersöka blad.

I tisdags var bilen fullastad med material som tusch, ritkol, pennor av olika kvalitet, lera, svarta, vita, stora, små papper, wifi-puck (digitalt mikroskop), ficklampor, musik och framförallt massor av BLAD. Det var tidig morgon och mitt uppdrag var en workshop med pedagoger i Sundbybergs stad tillsammans med Amanda Edin och Pelle Falk från Kvasar Makerspace. Syftet var att föra in undersökandet av wifi-pucken i en estetisk läroprocess. En spännande utmaning!

Vad är ett blad? Jag mötte 20 förväntansfulla pedagoger som tog sig an frågan från alla tänkbara vinklar som jag erbjöd. Min tanke var att deltagarna skulle se på ett blad precis som ett barn ser på bladet för första gången. Vad gör barnen, frågade jag. Svaret blev naturligtvis att barnen känner på bladet, luktar på det, smakar, tittar och kanske skakar på det för att höra om det låter. Ja, där började vi undersökandet. I sinnena. Testa själv att blunda och låt handen och fingrarna undersöka bladet.

De estetiska materialet jag valt gick i en svart/vit grafisk stil. Detta för att pedagogerna lättare skulle kunna fokusera på strukturer, linjer, mönster, ytor i bladet och kunna jämföra olika blad.

Med mikroskopet kunde de förstora både bladets strukturer och de strukturer som uppstod när de använda de estetiska materialen. Det blev en flerdimensionell syn på vad ett blad är med många upptäckter, bl a fastnade en bladlus på film, strukturer och mönster i bladen såg ut som jorden uppifrån när vi tar hjälp av Google Earth. En pedagog konstaterade att vi hade jobbat med hela läroplanen när vi var färdiga.- I det lilla enkla kan allt rymmas. En annan pedagog upptäckte att när hen ritade av det förstorade bladet blev hen tvungen att titta noggrannare på hur det verkligen såg ut. De estetiska materialen och de digitala understödde verkligen varandra i undersökandet av Vad är ett BLAD.

Här nedan kan du se de övningar vi arbetade med, en materiallista och referenser att lära mer. Testa – och berätta gärna hur det gick!

https://tuvhav.files.wordpress.com/2019/09/workshop-blad.pdf

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.